søndag 11. desember 2016

Sjå der du- brev!

Jaja... Alt har si forklaring, og noen ganger må man bare legge surmuling og skuffelser bak seg... I dag kom det svar fra han dere vet:

Kjære BeritBok!

Først av alt vil jeg be om unnskyldning for at du ikke har hørt fra meg før. De siste dagen har ikke vært bra i det hele tatt! Først var det noen som klarte å hacke seg inn på kunderegistret mitt, deretter fikk jeg omgangssyke og på toppen av det hele ble jeg tatt i radar (eller sånn hersens fotoboks- det dummeste av alt! Den har stått der i årevis, og jeg visste selvfølgelig om den, likevel altså... Satt vel i mine egne dystre tanker og var ikke aktpågivende og varsom, som det så fint heter at man skal være.) Uansett, det ser ut til at det meste holder på å gå seg til. Et firma har kikka på dataen, og sier de har klart å gjenopprette kunderegisteret- om det stemmer kan jeg jo ikke vite, men jeg får håpe det beste. Magen er bedre (og faktisk også litt mindre) etter noen svært urolige dager...
Snart er det ny uke og nye muligheter! Ingen grunn til å henge med hodet.

Over til brevet ditt. Først av alt, kan vi ta det der med Nissen/ nissen. "Nisse" er for de fleste av oss ikke et navn, men en yrkestittel- og det er faktisk ganske mange av oss. Enkelte steder finnes det nærmest en på hvert gatehjørne, for ikke å si en i hver ei bygd og grend- og mangfoldet er stort! Gamle, unge, tykke, tynne, høye, lave, med eller uten naturlig skjeggvekst, kalvbeinte, hjulbeinte, spreke, hypokondere, med og uten hjelpere. Det med hjelpere er det forresten ikke å mange som har behov for lenger. Punkt nummer én i nissetraktaten, det eneste som er udiskutabelt og ufravikelig, går kort sagt ut på at det bare er de snille som skal få besøk og gaver av nissene, og det punktet har ført til at vi ikke akkurat har det helt store arbeidspresset lenger. Snille barn og voksne vokser ikke akkurat på trær, selv om det finnes noe godt i de fleste. Kravet er at man må være minimun 75% snill, og det er ikke slik at det er enten tanker eller handlinger som teller, det må være helheten. Problemet er at mange av de som ikke oppfyller denne 75%-regelen gjør hva de kan for å undergrave nisseprofesjonen ved at de selv kjøper gaver i hytt og vær, bøtter og spann, og later som at det er nissenes verk. Dette er et stadig tilbakevendene tema på møtene vår, men foreløpig har vi ikke klart å finne noe effektivt middel for å slå ned på dette. Det siste nå er at vi har leid inn et eksternt konsulentfirma som skal jobbe med en handlingsplan, så får vi håpe de finner en løsning.
Hvis jeg forstår deg rett, er du ikke videre fornøyd med at jula begynner så tidlig. Retere sagt: julereklame, julevarer, og juleprat. Det er vi i Nisselauget naturligvis helt enige i. Her har vi prøvd oss med både lobbyvirksomhet og underskriftskampanjer, men som du har lagt merke til, har det ikke hatt ønsket effekt. Vi er mange som er mer enn lei når vi nærmer oss julaften, og jeg kjenner nisser som etter flere perioder med utbrenthet og langtidssykemeldinger har omskolert seg eller gått over på trygd. Det er jo helt forferdelig, men slik er det dessverre blitt. Dette er i bunn og grunn det momentet som har fått meg til å tenke mer og mer alvorlig på forslaget som var utgangspunktet for denne brevvekslinga: Kanskje et års avlysning kunne fått folk og bedrifter til å roe ned noen hakk? Et kompromiss her kunne muligens være at vi åpnet for at hele desember kunne bli forberedelsesperiode, ikke bare den siste uka før den 24. som du kanskje helst hadde ønsket. Det pussige er jo at tidligere, da de færreste ofret jula en tanke før adventstjerna ble tatt ned fra loftet, da varte jula til "Tyvendedags Knut kom og jaget jula ut". Da feira man jul mer eller mindre til 13. januar! Nå til dags er mange lei allerede i romjula, og kaster ut juletre, glitter og stas allerede før nyttårsrakettene går i lufta. Kan hende det betyr at folk flest er mer utålmodige enn før? De klarer ikke å vente til desember, enda de innerst inne vet at de kommer til å gå lei lenge før den gamle kalenderen sier at jula er over?

Til sist foreslår jeg at neste gang du skriver, prøver du å få med flest mulig av de punktene ved jula du mener har forbedringspotensiale. Det kunne vært greit å ta det punkt for punkt, men det viser seg jo at det dukker opp forskjellig som forsinker brevskrivinga vår... Prøv gjerne å prioritere, slik at vi kan ta tak i de viktigste tingene først. Vi skal ha et kort møte i slutten av uka, så det hadde vært fint om jeg kunne ta med noen av synspunktene dine dit. Flere hjerner tenker ofte klarere enn to, og det kan jo hende noen av de andre allerede har noen gode idéer. (jeg har scanna og videresendt brevene dine til de andre, håper det er ok).
Håper jeg hører fra deg om ikke så altfor lenge- det er forfriskende med brev med litt annet innhold enn lange og kostbare ønskelister ;o)

Mvh Trygve, julenisse.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺