tirsdag 12. januar 2016

Planer om mål. Mål om planer...

Jeg har faktisk aldri satt meg noen mål for hvilke eller hvor mange bøker jeg skal lese i året. Det kommer jeg ikke til å gjøre i år heller. Et bedre alternativ hadde kanskje vært å telle gode lesestunder, men da møter man fort på utfordringer både når det gjelder definisjon og kvalitetsmåling, så jeg dropper det også! Selv om jeg ikke skal måle kvantitet eller kvalitet, har jeg grubla litt over både lesing og blogging, og har på en måte lagt en slags plan. Den er som følger:

*Januar og februar: kun bokhylle-lesing! (Lydbøker unntas fra regelen ;o) Det står og ligger det mye bra i hyller og kroker rundtforbi: Bøker jeg ønska meg og gleda meg til å lese, men som likevel ble skjøvet til side når det dukka det opp andre fristelser eller frykten for skuffelse ble for stor. Et skippertak her vil gi ekstra god samvittighet resten av året! Målet er etter hvert å lese alle hyllevarmerne, det høres kanskje ambisiøst ut, men jeg er mer av en leser enn en samler, så det bør gå bra.

*Heddas lesesirkel skal vurderes. Bloggen "Boktanker" har eksistert sida 2009, men har elegant sneket seg under radaren min helt til jeg ble gjort oppmerksom på bokhylle-utfordringa. Bedre sent enn aldri! Prosjektet blir en forlengelse av januar- og februar-prosjektet, og nok en mulighet til endelig å komme gjennom flere av hyllevarmerene. Det er nok ikke alle temaene jeg har kandidater til, jeg skal gruble litt mer før jeg setter opp ei liste. Først ut er "Bok med rødt omslag" og den skal jeg i det minste klare! Det blir enten Sigrid Undsets første bok om Kristin Lavransdatter, "Kransen", eller Kathleen Tessaros "Duft av parfyme". To ganske så forskjellige bøker som altså står her og vansmekter...

*Leseeksemplar fra forlag KUN når jeg har tid til å lese dem! Jeg blir litt stressa hvis slike bøker blir stående for lenge, samtidig kan de ha en tendens til å havne i uføret beskrevet i det første punktet.

* Langlista til Bokbloggerprisen er klar, og der var det sannelig ikke mye jeg hadde lest; kun tre, hvorav jeg hadde den ene på nominasjonslista mi. Jeg skal vurdere samlesing av kortlista når den presenteres, men det er slett ikke alle kandidatene som frister like mye. (Jeg er forresten ikke helt sikker på hva jeg skal synes om BBP sånn helt prinsipielt, men det er en annen skål) Jeg ramla av lasset i fjor, men potensielt seks (trolig forholdsvis) korte norske bøker som opptil flere andre bloggere går god for, er vel et godt og oppnåelig mål.

*Det er ikke til å unngå at man av og til begynner på bøker som ikke fenger. Når dette skjer, skal jeg bli flinkere til å følge dette rådet:
Hvis boka ikke griper deg etter femti sider, kan du hoppe til det er igjen femti sider. Hvis det du leser der ikke gjør deg nysgjerrig, kan du med god samvittighet droppe boka. Livet er for kort til å lese kjedeleg bøker. Livet er for kort til å la seg irritere.

*Bloggen... Den føler jeg har fått litt stemoderlig behandling, i hvertfall det siste halvåret. Flere ganger har jeg spurt meg selv om hvorfor jeg fortsetter, og jeg vurderer stadig momenter for og imot. Foreløpig har jeg ikke funnet veldig mange vektige argumenter verken for det ene eller det andre og lar det skure og gå. Det hadde antakelig vært på tide med litt fornyelse, men det har dessverre ikke dukket opp noen gode ideer, så forslag og innspill mottas med hjertlig takk! Det jeg har aller minst lyst på, er en blogg som ligger halvdød, som hiver etter pusten og vrir seg i kramper. Skal det være noe poeng, må den tilføres næring (les: innlegg) jevnlig.
Dette innlegget er nummer fire i år, så da kan jeg kanskje si meg fornøyd med innleggs-frekvensen, tolv dager inn i det nye året? Det sies at Rom ikke ble bygd på én dag, så det gjenstår å sjå hvordan det går etterhvert!




2 kommentarer:

  1. Jeg har lovet meg selv å IKKE ta i mot leseeksemplarer. Jeg er så latterlig dårlig til å prioritere annet enn det som kommer ventet eller uventet i postkassa, med all den fare for middelmådighet det innebærer. Det ER stressende, som du sier. Med hyller stappfulle av uleste bøker har jeg nok å finne på.

    Snuser litt på Heddas utfordring jeg også. Min utgave av Sirkusbarn av John Irving er unektelig rød og ligger påbegynt ved sengekanten. Menne... Så lot jeg meg friste av et leseeksemplar fra i fjor. En blå bok, for øvrig, og du vet jo hvordan det er...

    Jaja :-) I alle fall: I utgangspunktet ulest! Det er bra!

    SvarSlett
  2. Apropos til det første bildet ditt: skal du lese bare en bok i år, bør du ta deg sammen!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺