torsdag 19. mars 2015

FINURLIGE SANNHETER OG FARGERIKE LØGNER

Av Sascha Arango

Lydbokforlaget/ Font, 2015
Oversatt fra tysk av Erik Johannes Krogstad
Lest av Duc Mai-The
Spilletid: 8 timer 33 minutter
Lydfil fra forlaget.


Forrige innlegg var om ei bok som gav meg dårlig samvittighet fordi jeg burde være snillere og mer oppmerksom overfor andre. 
Denne lydboka gav meg helt andre reflekser: man kan ikke stole på noen som helst, alle vil mele sin egen kake, og ingen tar fem flate for å dolke sin beste venn i ryggen hvis det gagner deres egen sak. Selv den mest tilforlatelige kan ha (eller har sannsynligvis!!) en skjult agenda.

Sannheten og andre løgner handler om Henry Hayden, en svært suksessrik forfatter full av hemmeligheter- når sant skal sies, har han bygd hele tilværelsen sin på hemmelighold og løgner! Det er ikke han, men kona som skriver bøkene han er kjent for. Han har et forhold til redaktøren sin. Han har store hull i cv´en sin, i perioder før han traff kona var han ret og slett forduftet. Han hadde en traumatisk oppvekst. Han lyver og bedrar. Fram til elskerinna forteller at hun er gravid, har han alltid klart å sno seg unna problemene, men nå ser det ut til at han ikke klarer å opprettholde fasaden lenger. En liten glipp her, et feiltrinn der- det er ikke mye som skal til før nettet begynner å rakne, og desto flere parter som er involvert i spillet, desto vanskeligere blir det å ha kontroll på sluttresulatet.

Etter å ha hørt denne, er jeg ikke det spor overraska over at den både er solgt til 25 land og at et selskap allerede har sikra seg filmrettighetene. (Tenk for et eventyr det må være for en romandebutant!! Milde måne...) Plottet er intelligent og originalt, handlinga både surrealistisk, sprudlende, spennende og ikke minst morsom, undetonen er fornøyelig finurlig. Vi får i tillegg et flott fargerikt og truverdig persongalleri, dramatiske omgivelser og en overraskende slutt. Når oppleseren i tillegg gjør en utmerket jobb (uten at jeg trur noen noengang ville mistenkt ham for noe annet!), kan ikke jeg ønske meg noe mer! Suveren, smart underholdning!!!

2 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig med din flotte omtale, og Duc er en stødig innleser som jeg liker godt. Håper du har noe spennende å lese på til helgen, ikke mange timene igjen nå :)

    SvarSlett
  2. Morsomt å se at flere liker denne....enig i omtalen din.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺