fredag 3. oktober 2014

Bokbloggerprisen 2013 og 2014

Jeg har en plan...


Jada, jeg vet det er litt sent å komme med oppsummering av Bokbloggerprisen 2013, men det er nå engang sånn at ikke alle klarer å følge timeplan og skjema ;o)
georgica.no/barneboeker-66
I 2013 leste jeg norske bøker- gode norske bøker til og med! Og jeg sendte inn mine nominasjoner, fulgte med på samlesing av kortlistebøkene helt til vi kom til Ruth Lillegravens "Urd". Da falt jeg av lasset, uten at jeg kan peke på noen spesiell grunn. Så kom avstemminga og jeg glemte å avgi stemme!! Det er et ordtak som sier noe sånt som at godt begynt er halvt fullendt, men det betyr ikke nødvendigvis at man kommer i mål. Ærlighet varer lengst, og det er ingen hemmelighet at Agnes Ravatn som vant prisen for fjorårets beste roman, ikke var min favoritt. Jeg er i et klart mindretall sammen med et par-tre andre som ikke likte boka overvettes godt. At Lillegraven vant i åpen klasse, har jeg ikke hatt noen mening om, ettersom jeg ikke har lest den boka, men jeg har vært sterkt tvilende til om den virkelig kunne være bedre enn Siri Pettersens første bok i serien om Ravnevingene, Odinsbarn... Jeg skulle selvfølgelig husket på den stemmegivinga, kanskje ei stemme fra meg kunne vippet vektslåla i Hirka og Siris favør? Det er intet mindre enn utilgivelig og jeg lover at jeg skal prøve å skjerpe meg! I den forbindelse har jeg lagt inn biblioteks-reservasjon av årets bok fra min ikke-favoritt fra 2013, Agnes Ravatns "Sjølvdidiplin".

Jeg har også, sent, men godt, lånt og lest "Urd" og kan konkludere med at boka er god- veldig god til og med. Spennende form, fint språk og gode setninger. Som en del andre liker jeg delene hvor Seselja står i sentrum best, det er henne jeg identifiserer meg mest med (!). Men like imponert som da jeg leste "Odinsbarn", nei, det er jeg ikke. Jeg MÅ huske nominasjon OG avstemning neste år!! Minn meg på det når den tid kommer..

Resten av bøkene på bildet er de jeg har gående nå. Litt lett blanding, mangler noe krim ser jeg, men det får bli til uka. Pluss i margen for at det er to av årets norske i stabelen, en gammel favoritt og en debutant- begge lover godt så langt, så får vi sjå om det holder til nominasjon eller ei ;o)
Jeg skal virkelig prøve å holde hele veien inn denne gangen!

PS. Opptelling inne på bokelskere.no, viser at jeg hittil har lest ca femten bøker som potensielt kan nomineres. Det er en bra start.

1 kommentar:

  1. Det er absolutt en god start å les Operasjon Sjøldisiplin.;)) Selv e rjeg glad for at Urd gikk av med seieren i åpen klasse.:)
    Pst-- ser vi er noen som leser Love deg aldri - nå. Jeg har også denne i bunken min …:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺