tirsdag 16. september 2014

Nedlagte brudepiker, av Karin B. Persen




-eller skal jeg likegodt skrive bortglemte brudepiker?
Det er i hvert fall en kjensgjerning at jeg har glemt å skrive innlegg om hva jeg synes om de siste begivenhetene og krumspringene i Bjørkvik.

Denne gangen er det Trude som står- eller burde stå i sentrum, i og med at det er hun som skal gifte seg.. Vi som leste den forrige boka "Julebrevpikene" hadde en viss anelse om at det sannsynligvis ikke ville gå helt på skinner, og at skandalene ikke ville være langt unna. Til det er det vel bare en ting å si; forventningene ble innfridd!
Nå er det ei god stund sida jeg leste boka, men av de mange oppfinnsomme ingrediensene som er med, kan jeg nevne et Se&hør-oppslag om et trekantdrama med Jon Almås og et par av Bjørkvik-damene, et selsomt utdrikkingslag, korrupte og kåte politikere, et overdimensjonert turistprosjekt, en påskefest som utarter og et rovdyrangrep jeg strengt tatt ikke skjønner poenget med, men som Helene sier ;
"Som forfatter har jeg gjentatte ganger opplevd at diverse anmeldere slakter bøker fordi de ikke innfrir de snevre forventningene deres. Det blir som å drikke hostesaft og deretter klage på at man fortsatt her vondt i ryggen. Poenget er at litteratur har ulike bruksområder."
Altså velger jeg å overse den jervehistorien, og fokuserer på resten, sommer synes er kreativt, oppfinnsomt og morsomt. Jeg gasskraftverk ikke, men drar på smilebåndet rett som det er- og mer forventer ikke jeg av ei morsom bok!

Forresten... Jeg har vel gitt en smakebit fra denne boka, et logikkspørsmål som ikke går opp, og som det ikke gis forklaring på i boka. Som en liten ekstraservice skal dere få et resyme av problemet OG svar på gåta her ;o)

Tre rever betalte ti konger hver for å få egne hiområder. Elgen som hadde tatt imot denne betalinga, angret på den stive prisen, og gav ei snømus i oppdrag å gi tilbake fem kongler. Snømusa derimot, fant ut at det ville ha litt for jobben, og gav tilbake ei kongle til hver av revene, slik at de hadde betalt ni kongler hver, og beholdt de to siste selv.
Problemet er som følger: tre rever har betalt ni kroner hver, altså 27 kongler tilsammen. Snømusa beholdt to-
27+2=29
SÅ HVOR BLE DET AV DEN SISTE KONGLA??

Som jeg var inne på i smakebit-innlegget, skjønte jeg at jeg et eller annet sted mista tråden. Forklaringa er på en måte at man leter etter svaret på et spørsmål som ikke er relevant, eller riktig...
Elgen hadde fått 25 kongler, revene hadde tre kongler og snømusa to. Sagt på en annen måte: revene betalte 27 kongler, elgen tjente 25 mens differansen på to kongler fikk (eller tok) snømusa. Lett som en plett, og sånn er det med den saken!

En liten konklusjon til slutt:
boka er morsom og kan gjerne leses en gang du trenger litt lettfordøyelig lettfornøyelig underholdning.

Takk til damene i SilkeForlag for leseeksemplar!


1 kommentar:

  1. Du skriver no i alle fall så morsomt at jeg får lyst å fiske den ut fra hyllen. Artig nøtt med rev og snømus, må teste den på svigerfars som er mattelærer :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺