fredag 29. august 2014

Travle tider for en pendler


Ei ukes tid har jeg vært pendler. Og det har vært litt stressende! Det er nemlig ikke slik at jeg har pendla mellom jobb og hjem, neida... Jeg har av alle ting pendla mellom New Zealand og India. På flere måter en krevnde øvelse! India er på alle måter tett; Lufta er varm, klam og tett av lukt, lyd og til dels farge, det er mennesker- og dyr overalt, og jeg føler at det dras i meg fra alle kanter; tiggere, sultne hunder, selgere som roper ut uforståelige budskap og tilbud- alt føles påtrengende og uvant.
Når jeg like etterpå åpner opp for New Zealand, kan man knapt nok tenke seg noe som -på alle vis- er lenger unna alt det indiske enn akkurat dette; store åpne slettelandskap, høyfjell med snø på toppenen langt borte mot horisonten, vinter! (om enn en new zealandsk vinter, og ikke en nordisk), bare spredte bosetninger, små landsbyer, en og annen storby, men uansett smått med folk, og desto flere brekende sauer.

Akkurat nå leser jeg "Balansekunst" av Rohinton Mistry og hører på "Den lange hvite skyens land" av Sarah Lark. Begge er fabelaktige romaner, jeg lærer stadig noe nytt, og jeg kan ikke fort nok komme meg videre for å få visst hvordan det går på med de totalt ulike skjebnene!
Som nenvt det er travelt, men vår klare plikt å flykte! God helg til alle ;o)

1 kommentar:

  1. Herlig innlegg! Jeg må innrømme at jeg lurte fælt et lite sekund ;) Jeg har hatt "Den lange hvite skyens land" på nattbordet i et helt år, faktisk, og det har fungert superbra å lese litt hver kveld. Av en eller annen merkelig grunn har jeg blitt helt allergisk mot mursteiner etter at jeg begynte å blogge, men nå tror jeg at jeg har funnet løsningen! :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺