tirsdag 11. mars 2014

Jeg venter på Jenta uten hjerte



-som er Marit Reiersgårds bok nummer to med Verner Jacobsen og Bitte Røed i hovedrollene. Jeg var superduper-heldig og vant den i en konkurranse på bloggen RITA LESER. Ettersom jeg ikke hadde lest den første boka enda, ble "Stolpesnø" bestilt på biblioteket, henta rett før helga, tatt med til fjells i går- og lest ferdig allerede i dag! Sida jeg sitter på fjellet og bare har iPad'n å blogge fra, blir det ingen skikkelig omtale; jeg nøyer meg med å fortelle at jeg fikk litt Cato Isaksen-følelse da jeg leste, at det var spennende nok, at jeg likte karakterene, at språket er bra, dialogene truverdige og at Verner Jacobsen sendte et par hjemmestrikka ullsokker til gjerningspersonen da vedkommende satt trygt forvart bak lås og slå! Riktig så fornøyelig altså!

Nå er jeg altså klar for krim-roman nummer to fra Reiersgård, "Jenta uten hjerte". Handlinga er lagt til Lier denne gangen også, og hovedpersonene er de samme. Det har gått litt tid sida forrige bok, på jobben er nok det meste stort sett som før, mens det på det private plan er skjedd en del for dem begge. Mens den ene av dem er godt i gang med å stable på bena en ny hverdag for seg og barna, ligger den andre søvnløs og gruer seg til begravelsen av sitt eneste barn. Emner som kanskje er nok til å fylle en hel roman, men så dukker liket av ei femten år gammel jente opp, samme natt brenner et hus ned like i nærheten, og i ruinene finner de levningene av huseieren, ei gammal dame. Forlaget skriver blant annet at:
Avhørene avdekker fortielser, hjerteløse intriger og intense følelser i konflikt. Etterforskerne Verner Jacobsen og Bitte Røed vil trenge all sin dyktighet og innsikt i de dystre avkrokene av menneskesinnet.
Dette lover bra! Omgivelsene er dessuten perfekte for å lese krim; på ei seter langt fra folk (4km til brøyta vei!), utedo, ikke innlagt strøm, bare litt lys fra et solcellepanel. Ute er det nærmest stappmørkt, det blåser mer og mer; alle løse ting er tatt inn, mens vindus-skoddene knirker og slår mot veggen...
Hvis jeg ikke blåser bort, hvis det ikke kommer noen skumle drapsmenn, hvis jeg ikke går meg bort på vei til utedoe eller vedskjul ELLER ANDRE UFORUTSETTE TING SKULLE SKJE, lover jeg å komme tilbake med en litt fyldigere rapport senere, men først skal jeg sjå om nettet er såpass stabilt at jeg kan kikke litt på hva Beathe og andre bloggerehar på vent ;o)

5 kommentarer:

  1. Var så heldig at jeg vant jeg også, men boken har ikke kommet enda, den er nok sikkert rett rundt hjørnet tenker jeg! Nå er det en stund siden jeg leste Stolpesnø så kanskje jeg burde skummet litt gjennom den før jeg tar fått på bok nummer to! Om jeg skulle langt utenfor allfarvei tror jeg at det hadde gått noe annen lektyre enn krim så der er du veldig modig Berit! Kos deg med boken:-)

    SvarSlett
  2. Desse bøkene høyrest lovande ut. Eg noterer dei på laaaaanglista mi over bøker eg gjerne vil lese. Od fornøyelse med fjellet og boka :-)

    SvarSlett
  3. Denne har jeg tenkt å lese… etterhvert. Artig med nye krimstemmer , attpåtil norske og kvinner-- Kos deg på fjellet da.;)

    SvarSlett
  4. Jeg leste Jenta uten hjerte på søndag, og kan bare si at dere har noe å glede dere til. Ikke nødvendig å repetere Stolpesnø, handlingene henger ikke sammen, selv om det er de samme etterforskerne.

    SvarSlett
  5. Gratulerer! Morsomt å vinne bøker!:) Har lyst å prøve meg på denne også, må bare lese Stolpesnø først, heldigvis har jeg allerede lånt den på biblioteket. Gleder meg veldig til å ta fatt på den! Kanskje til helgen at den får snike seg frem i lesekøen! Må jo være lov når man er i krim modus!:) Kos deg!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺