søndag 23. februar 2014

Smakebit fra ei femmil

Siste OL-dag, dagen for selve manndomsprøva: Femmila! Nå gjorde jo jentene våre skikkelig storeslem i går, og så viste det seg at russerne kopierte bragden i dag. Den sure fjerdeplassen til Norges beste, og tomhetsfølelsen siger på...
Nå som OL er slutt, og det blir tilbake til striskjorte og havrelefse, kan det hende at enkelte (meg sjøl inkludert!) vil føle litt abstinenser. I den anledning har jeg funnet fram ei bok som kan være litt "motgift"


Thor Gotaas' Femmila. Skisportens manndomsprøve. Det er sikkert mange skientusiaster som kjenner til Gotaas fra før, ettersom han har lett for å dukke opp med kuriøse ski-historier på NRK når de sender fra mesterskap, i tilleg har han skrevet et par bøker om ski og skigåing før han kom med denne i fjor.
Dagens smakebiter er fra historien om den første femmila som ble arrangert i Holmenkollen.
I 1888 var Torjus Hammerstveit en av Norges mest rutinerte skiløpere. Han behersket alt - skihopping, låmkjøring, altså å renne utforbakke, som ble rangert høyt i Morgedal - og også langrenn. Men han spesialtrente ikke og drev på enkelt vis: "Noko slikt som langrennssmørjing plaga me kje tankane med, men daa smurde me aller gale hell. Vikaara var like for alle, og det var dugleiken og styrken som skiløypar det spurdes om, ikkje rett og gali smørjing."
Videre kan man lese at Ingen varmet opp, det var ennå ikke vanlig. Deltakerne sparte på kreftene og holdt seg i ro. Det var vanlig å holde varmen med ei jakke over seg. Flere røykte pipe før start, det "åpnet lungene", som de sa. Også en blanding av rå egg og konjakk ble brukt som styrkemiddel.

Morsomt er det også å lese om brødskivene de fikk på matstasjonene, ølet de drakk rett etter målgang- og ikke minst se for seg reaksjonene hvis noen hadde fulgt disse gode rådene nå!!

OL er over for denne gang, til tross for litt smøreproblemer underveis og en liten nedtur i dag, har det vært et strålende mesterskap for Norges del. Man skal ikke glemme at Norge er et lite land, og at OL er akkurat det navnet tilsier; olympiske LEKER. I det store og hele er det lek og ikke så alvorlig som enkelte synes å mene. Vi kan gjerne hylle vinnerne, men vi bør være storsinna nok til ikke å lynsje de som på en eller annen måte ikke innfrir forventningene.

Så... Resten av dagen er en helt alminnelig søndag. Det betyr smakebit-servering hos Mari- det blir bra det også!

10 kommentarer:

  1. Jag kommer att få ordentliga fritidsproblem ni när OS är slut. Kanske kan jag använda den tiden till att läsa i stället :) Femmilen är verkligen ett mandomsprov!

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med deg, det er mange som har det med å omtrent lynsje de som ikke gjør det så bra,og alle kan ikke være på topp hele tiden, vi er på andre plass og har tatt mange medaljer i dette OL så vi bør være fornøyd. Min favoritt har jo ikke fått det helt til i år, jeg håper han kommer sterkere tilbake neste år. Vi har noen flotte idrettsfolk som vi skal være stolte av, mener nå jeg. Litt artig det der med den matserveringen de fikk på fem mila før i tiden! Jeg unte russerne og likte særlig godt at Lekov stod øverst på pallen! Ja, nå er det Lahti neste helg, så er det vel sprinten i drammen, Holmenkollen og Falun igjen så er langrennsløperne ferdig med sesongen, kjenner at jeg "kvir" meg litt til det er over. Samtidig betyr det jo at våren er i anmarsj og det er nå ikke noe negativt. Ha en fin søndag, Berit!

    SvarSlett
  3. Finns det inte att titta på, så går det alltid att läsa om. Mitt idrottsintresse är inte så stort.

    SvarSlett
  4. Kan skjønne at det blir litt bråstopp for dere som har fulgt med på tv. Denne boken er i alle fall fin å fylle tiden med :) Jeg var ute og gikk 13 km i plaskregn mens femmila pågikk i dag. Sånn er det når jeg har en spennende lydbok på telefonen, da trosser jeg vær og vind :)

    SvarSlett
  5. Jeg har hørt på foredrag av Gotaas på Finse, under en fjellittertaurfestival der, han hadde srevet en bok om ski da og. Han er morsom. Han snakket om det meditative ved å gå på ski blant annet, det var fascinerende.. Kos deg med femmilsboka. Selv får jeg nok ingen OL-abstinenser. Har sett svært lite. Men noen oppsummeringer og ol-studio og sånt.

    SvarSlett
  6. Jag är en av de där som är totalt ointresserade av sport så jag har helt enkelt hoppat över det här med OS och är bara nöjd över att få lyssna på radio utan en massa sportreferat igen. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Grattis till gullet! :-) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten, verkar inte som en bok för mig dock :)

    SvarSlett
  9. Takk for smakebit - og selv om jeg likte smakebiten godt, så lar jeg boka være for de spesielt interesserte ;) Godt det finnes motgift for de som trenger det :)

    SvarSlett
  10. Thor Gotaas har jeg ikke hørt om, men så er det mange år siden jeg interesserte meg for ski, og da helst selve gåingen for min del. Likevel, jeg hadde ski på bene i hele tre dager forrige uke og det var fantastisk! Hehe, artige kostråd skiløperne fikk den gangen :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺