tirsdag 18. februar 2014

Hver morgen venter jeg på ei bok (ihvertfall nesten)

I det siste har det vært mye snakk- og skriving- om bibliotek, bibliotek som har blitt lagt ned, innkjøpsordning, populærlitteratur og kvalitetslitteratur, suksessforfattere vs. andre forfattere (dvs marginale forfattere som selger lite, og leses lite). I den forbindelse (Aftenposten og Adresseavisen) ble "Hver morgen kryper jeg opp av havet" av Frøydis Sollid Simonsen brukt som et av eksemplene på bøker ingen gidder å lese.
Nå skal jeg ved å vise dere noe nytt jeg har lært meg, vise at det faktisk ikke stemmer! Det er noen som svært gjerne vil lese denne!
Skjermdump: cmd+shift+4
Boka ble reservert den 15. januar. Jeg var da nummer én på ventelista, og det var ei uke forventa ventetid- de hadde trulig ikke fått merka den osv. Nå, trettifire dager senere er status nøyaktig den samme. Først i køa, ei ukes ventetid.Det følese litt urettferdig at denne blir utpekt som "unteressant for leserne/ lånerne", når boka ikke engang er å finne i hyllene.. Det er sikkert slik ofte, at media skaper fakta og virkelighet?
Ettersom jeg er så fornøyd med at jeg har klart å lære meg den fiffige skjermdump-funksjonen, tar vi vel likegodt en til, presentasjonen av boka:
Jeg har lest noen omtaler av denne, og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være en artig og original liten sak? Jeg rekker nok ikke biblioteket i dag (det er ikke lagt ned, men har fått reduserte åpningstider), men i mårra er planen å få det til. Da skal jeg spør hvordan det går med Frøydis og sølvkreet, om de snart er krøpet opp av havet, eller om det heller er slik at de allerede har returnert. Jeg håper naturligvis at de dukker opp- ogsaå håper jeg at flere begynner/ fortsetter å besøke bibliotekene, og låner med seg litt ymse bøker slik at utlånstall/ besøkstall øker heller enn å gå ned, og at man dermed er med på å opprettholde et enestående lavterskel-kulturtilbud for allmennheten.

Takk for oppmerksomheten ;o)

Det er vel ikke sikkert at de som legger igjen spor i Beathes bokhylle akkurat har krøpet opp av havet, men at de har bøker på vent; se det er helt sikkert!!

6 kommentarer:

  1. Ja, å gå på biblioteket er utrolig viktig! Har nok potensiale for å forbedre meg der, kjenner jeg. Godt å få et "spark i baken". Ønsker deg en flott dag, klem fra Anette :)

    SvarSlett
  2. Veldig fint innlegg om bibliotekene, kan si meg veldig enig, ut å besøk! Selv bruker jeg det mye, kan da bli flinkere å gå på deres arrangementer, men låne det gjør jeg, er jo gratis. Fint å sitte å studere er det der også:) Kos deg med boken når den er i hus!:) Ha en fin fin dag!:)

    SvarSlett
  3. Jeg måtte gå inn på "mitt" bibliotek og se hvordan det lå ann der, men der var den ledig :-) Hvis det står en uke på Mappa mi og det går en måned uten at du får den ville jeg spurt på biblioteket om de kan sjekke den i systemet. Det høres ut som om noe har gått litt skeis der :-) Det hender jeg tar en rassia i gamle reserveringer og rydder opp. Noen ganger skyldes slike ting at en låner bare ikke leverer, men da går det ann å flytte reserveringen til en ledig bok eller å bestille den fra et annet bibliotek :-) Håper du har en fin tirsdag!

    SvarSlett
  4. Jeg digger disse herlige innleggene dine,Berit! Mens kombinertgutta er ute i løypene så benytter jeg sjansen til å se hvilke bøker dere har på vent denne uken. jeg har hørt mye om denne boken den siste tiden og jeg står på vent som nummer 1 i køen, jeg skal låne den som ebok. Tidligere i måneden var jeg å fikk meg nasjonalt lånekort og kan dermed låne ebøker og har lånt tre bøker allerede. Håper du får en strålende tirsdag:-)

    SvarSlett
  5. Artig innlegg! Bra at den boka fikk oppmerksomhet da, så vil sikkert flere lese den.:)

    SvarSlett
  6. For en befriende hjertesukk. Det skal en god dose tålmodighet til når en skal bruke biblioteket, men som oftest fungerer det fint. Håper boken er bra da :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺