tirsdag 11. februar 2014

Hva skjedde med mammutene?

Eurasia
De levde på steppene i Nord-Amerika og Eurasia, og var nært beslekta med den indiske elefanten. De fleste mammutartene døde ut for rundt 12.000 år siden i forbindelse med at siste istid tok slutt. Noen få, isolerte bestander holdt stand, men også de aller siste måtte gi tapt, og døde trolig rundt 2500 år f.Kr.
I 1886 ble det for første gang gjort funn av mammutlevninger i Norge. Det var i Vågå, og senere har det dukket opp litt av hvert, både i veiskråninger og grustak på vest-sida av Gudbrandsdalen nord for Kvam. (De fleste forbinder kanskje stedet mer med flom enn med utdødde forhistoriske dyr?) Uansett, de som hadde tilhold her i traktene, var ullhåret mammut, de veide kanskje noe sånn som seks tonn, ble tre og en halv meter høye. De var vegetarianere, og menyen besto av gras, urter, busker og mose (høres ut som sau eller geit... Eller kanin.) En voksen han-mammut trengte omkring nitti kilo mat hver dag! Til sammenligning klarer en islandshest seg fint med en halv kilo høy for dagen... De var trekkdyr- ikke trekkdyr som  hest eller muldyr, men i samme betydning som trekkfugler. De kom nordover om sommern og rusla tilbake, kanskje så langt som til Alpene når høsten kom. 
Det mange ikke tenker over, er at vi fortsatt har arter som vandra rundt sammen med mammutene! Vi har heldigvis fortsatt både bjørn, jerv, reinsdyr og moskus- alle eksempler på mammutens samtidige. Andre som ikke klarte å tilpasse seg de klimatiske endringene, var hulebjørn og huleløver, kjempehjort og ullhåret neshorn.
Spennende, ikke sant?! Det spørs om det kanskje er arkeolog man skulle vært?

I 1964 var det et klokt hode som kom på å gi boksalget mammutnavnet, og fra da av har de flatklemte forhistoriske skapningene dukket opp med jevne mellomrom. I dag var det igjen duket for å gjøre de første rekognoseringene- og forhåndsbestillingene! Det er ikke bestandig jeg har vært like begeista for utvalget ved boksalg, men her er det virkelig mange godbiter!! (Artemisia og Bokelskerinnen har skrevet blogginnlegg med kjøpetips hvis noen skulle trenge det) Jeg vil ikke akkurat dra det så langt som å si at jeg gikk på en smell, men ettersom jeg egentlig ikke skulle kjøpe noe som helst... Jaja; noen skal gis bort og noen har jeg hatt lyst på lenge. Man er ikke menneskelig om man ikke firer litt på forsettene sine innimellom ;o)
Forresten; nå har jeg jo allerede lagt inn ei (lita) bestilling, og da kan jeg jo tenke som så at det var lurt, for da rekker jeg ikke å få oversikt over absolutt alt jeg kunne tenke meg å få lyst på! Jeg har altså bestilt noen få bøker for at jeg ikke skal bli frista til å kjøpe innmari mange- sånn er det!!

bokelskerinne.blogspot.no/2012/05/bokanmeldelse-da-gud-var-en-kanin-sarah.htmlEi av bøkene jeg bestilte er denne: Sarah Winmans "Da gud var kanin". Den gleder jeg meg veldig til å lese! Dessuten kan det hende at tittelen på denne boka også avslører hvorfor det gikk galt med mammutene. Hvis vi forestiller oss at gud faktisk var en kanin, er det ikke vanskelig å forestille seg at mammutene ble dømt til undergang. Jeg nevnte menyen til mammutene, ikke sant- og mangden de trengte hver dag? Dere vet sånn omtrent hva kaniner spiser? Og hvor store de er? Hvem av disse to igger best an hvis det skulle bli kamp om maten- mammut eller kanin?
Så kan man forestille seg at noen kaniner sitter nede i hula si og småprater sånn kaniner ofte gjør;
-Hva ville du gjort hvis du fikk være statsminister en dag?
-Tja... bestemt at alle måtte plante mere salat og at det bare var kaniner som fikk lov til å spise den..?
-Æhh! Er ikke det litt pinglete da? Tenk deg at du fikk være gud en dag da, hva ville du gjort DA?
-Njjaaa... vet ikke... JOOOO!!!! Jeg ville ha utrydda alle de hersens mammutene! Det er jo fordundre meg ikke bare det at de tar maten vår, men det den ikke spiser opp, det tramper de ned så det blir nesten aldri noe godt igjen til oss! DET er jeg sikker på hadde ordna seg hvis gud hadde vært en kanin!!!

Man skal være forsiktig med hva man ønsker seg.

********************************************************************************
Tipper det er flere enn meg som plutselig har fått flere bøker på vent nå? Hos Beathe er det som vanlig på tirsdager tips om nyheter og bøker frem fra glemselen! Kikk gjerne innom henne!

10 kommentarer:

  1. Hehe, herlig liten samtale de kaninene hadde, herlig innlegg! Lærte faktisk litt om mammuter, også er jo istid bildet så søtt:) Herlig film! Ikke dum bok du har bestilt deg, for den har jeg lest og jeg likte den godt. Gled deg! Kos deg med boken når den kommer!:) Selv har jeg ikke funnet ut hva jeg skal kjøpe ennå, men har planer om å ikke gå over styr, toppen 1-2 eller 3 bøker. Tiden får vise om jeg har styrke til å holde meg til planen min da:) Ha en videre fin dag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvdisiplin og karakter var det de burde ha lagt ut på salg- da hadde det jo blitt så mye enklere å møte alle andre fristelser ;o)
      For de som liker "kanin-samtaler" kan jeg varmt anbefale "Flukten til Watership" av Richard Adams; fabelaktig, bokstavelig talt!!

      Slett
  2. Vanskelig i disse Mamut-tider å glemme. Banna bein, jeg skal ikke ødelegge shoppestoppen med en bok! Jeg bestilte boken du anbefaler og er nr. 1 i køen, selv om biblioteket bare har 2 eksemplarer. Håper dette ikke er et dårlig tegn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg handler generelt VELDIG lite, bruker opp alt fra klær til kjøkkenutstyr og mat før jeg tvinger meg til å kjøpe nytt og liker absolutt ikke å gå i butikker, så når jeg først kjøper meg noe "unyttig" føler jeg meg nesten litt flink!
      Det ble noen bøker denne gangen, men som sagt; noen skal gis bort og det er SÅÅ deilig å ha bursdagsgaver til tantebarna klar i skapet...

      Slett
  3. Da gud var kanin står i anbefalingshylla på jobb så den har jeg tenkt å ta en titt på. Men mammutsalget må klare seg uten meg. Jeg har hverken plass eller råd til å kjøpe noe der :-) Ønsker deg en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har fått oss noen nye bokhyller i vinter, men de blir nok ikke fylt opp med det aller første, for jeg låner de aller fleste bøkene jeg leser. Lettvindt, gratis og miljøvennlig!!

      Slett
  4. Artig tittel må jeg si. Jeg har snust litt på mammut.salget. Jeg har ikke helt kjøpe stopp, men nesten. Kunne godt tenkt meg noen nye lydbøker, men synes ikke utvalget der var så stort

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er faktisk enig med deg; det var litt dårlig utvalg i lydbøker, men lydbokforlaget har veldig ofte tilbud, så hvis man følger med litt der, finner man ofte godbiter til nedsatte priser. Ellers er biblioteket et godt alternativ der også!

      Slett
  5. Herlig innlegg igjen av deg,Berit! Lærte også mye om mammutene! Boken du har på vent kjøpte jeg for lenge siden etter å ha lest om den hos Bokelskerinnen,men har ikke fått lest den enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen dag er bortkasta hvis man har lært noe nytt, er det noen som har sagt, og det er jammen sant! Jeg skal lese denne bare den kommer i hus, så skal du få vite hva jeg synes!
      Takk for hyggelig tilbakemelding på innlegget, forresten ;o)

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺