fredag 7. februar 2014

Fugler, egg, Lisa Aisato- og Bokblogger-prisen

Vi er godt igang med februar, langlista er forlengst offentliggjort, kortlista likeså. Samlesing av første bok er åpnet- og det er kanskje på tide å skrive sitt første innlegg om Bokbloggerprisen...
Jeg sendte inn ei liste med bøker jeg syntes fortjente å nomineres. Jeg skal ikke ramse opp alle jeg tok med, bare at fem av dem ble med på langlista- jeg tar det som et tegn på at jeg leste gode bøker i fjor! Da kortlista var klar, viste det seg at fire av de som gikk videre, var bøker jeg hadde vært med på å nominere. Det er så klart veldig morsomt, men jeg er mest av alt overraska- jeg hadde trudd det ville bli flere uventede bøker der, flere perler jeg kunne være med å "samlese".
Når det nå engang ikke ble sånn, får jeg gjøre min egen lille vri på prosjektet! Jeg kommer til å bli med på samlesing av "Fugletribnalet" og "Urd", mens jeg de andre gangene vil prøve å lese noe annet av forfatteren som har skrevet "månedens forfatter".

Først til Lisa Aisatos "FUGL" som jeg leste og blogget om i mai. Jeg elsket alt ved den boka! Fra idéen om at man kan får de utroligste ønsker oppfylt hvis man virkelig ønsker sterkt nok, til de fantastiske illustrasjonene som gjør hele boka.

Jeg bøyer meg dypt ned i støvet, og mener fortsatt boka er så stor at den fortjener minst en pris! Tommel opp!

Tidligere denne uka var jeg innom biblioteket for å hente egg. Slett ikke av typen fersk og kortreist, men Aisatos bok fra 2010, "Odd er et egg".
De færreste vil vel være i tvil om at hvis man har et hodet som er er et egg, så får man en hel rekke bekymringer som andre slipper... Odd starter alle dager med å pakke hodet godt inn i mjuke håndklær og en tevarmer, men likevel er han redd for at han kan sette fast hodet i bussdøra, at han skal få en ball i hodet i gymtimene, at kongler kan treffe ham i hodet hvis han tar seg en tur i skogen, og i det hele tatt... En dag treffer han Gunn- og mye kommer til å forandre seg! Odd blir hodestups forelska, og da det uunngåelige skjer, at han ramler ned fra sykkelen han balanserer på, oppdager han at noe har skjedd med hodet hans; det har blitt hardkokt av forelskelsen, og han overlever faktisk et fall fra en sykkel samtidig som han får ei stor og tung honningkrukke i hodet!!!
Som i "Fugl" skjer det en enorm forandring med Odd, og for at dere skal bli litt ekstra nysgjerrig på denne, har jeg ikke tenkt å vise dere bildene av Odd etter forvandlingen, men jeg lover dere; ubetalelig!!!
Rett før det går galt/ rett før alt ordner seg
Som med "Fugl" er det illustrasjonene som bærer historien, mens teksten er underordna. Godt egnet for samtaler og høytlesning.

Til slutt må jeg bare ta  med et bilde fra dagens "happening" her i skogen! (Ha meg unnskyldt en litt uryddig mårras-sveis- det er mulig det er akkurat den som gjorde dette mulig; hun syntes kanskje det ligna et fuglereir...?)
Vi mater fuglene hver vinter, innimellom samles det riktig mange dompaper, meiser og spurver her. Dompapene er litt hissige av seg, så når de går til bords, holder de andre seg ofte unna, og det er slett ikke uvanlig at vi kan har bortimot førti dompaper på foringsplassen samtidig. Da er det naturligvis ikke til å unngå at noen av dem kræsjer i vinduet av og til. Det skjedde i dag, og som vanlig gikk jeg ut for å sjekke hvordan det hadde gått. Det stod til liv, men hun satt forskremt på bakken, rista og skalv. Ettersom det er litt kaldt, tok jeg henne opp i handa for å holde henne varm til hun kom til krefter igjen, det tar som regel ikke så mange minuttene, men i mellomtida er de lett bytte for rovfulger bl.a.
Etter at hun ei stund begynte hun som forventa og riste litt på seg, strekke på vingene, og jeg tenkte at hun kom til å fly. Neida! Hun gjorde ikke det! Hun hoppet lenger inn på armen min, helt inn til brystet, hvor hun ble litt gjemt i håret mitt, og da jeg tok det vekk så hun ikke skulle sette seg fast, flaksa hun opp og satte seg godt til rette på toppen av hodet mitt! Der satt hun lenge og vel, hoppet litt rundt før jeg gikk nærmere trærne så hun lettere skulle ta til vingene. Hun vegra seg litt, men til slutt hoppet hun over i rogna, og derfra videre til frøautomaten!
Det er bedre med en fugl i håret enn ti på taket!
Som dere skjønner, har jeg et godt forhold til de små fjærkledde skapningene, og det er kanskje å strekke det litt langt, men jeg gledere meg til å lese "Fugletribunalet" av Agnes Ravatn, selv om jeg mistenker at det bortsett fra tittelen, ikke er så mye fuglesnakk der ;o)

3 kommentarer:

  1. For et herlig innlegg,Berit og veldig kjekt å få et bittelite glimt av deg med fugl i håret! Jeg har som deg også tenkt å lese andre bøker av forfatteren den måneden jeg ikke skal lese bøkene som er nominert, for meg gjelder dette Fugletribunalet og De usynlige. Godt det gikk bra med den lille fuglen til slutt da.
    Jeg fikk lyst til å finne ut mer om Odd kjenner jeg,.... hmm kanskje jeg må få lånt den på biblioteket en gang. Du må ha en fin helg og jeg regner med at du er klar for litt skirenn fremover.

    SvarSlett
  2. Artig. Eg ser at me har same hårfarge og nesten same sveis. Det er ikkje berre namnet me har felles :-)

    SvarSlett
  3. hehe - til definisjonen på sveis som et fuglereir -
    Fugl er ei vakker bok og takk for påminnelsen om Odd, den skal jeg ha i bakhodet
    neste gang jeg trenger gavebok.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺