lørdag 9. november 2013

Lykken er en søt hevn, av Elizabeth Buchan

Bastion Forlag, 2013
364 sider
Oversatt av Heidi Grinde

Første gang utgitt på engelsk i 2002
Originaltittel: Revenge of the middle-aged woman


Boka handler om Rose, som brått og uventet blir dumpa av ektemannen gjennom over tjue år. Samtidig får hun sparken som redaktør for avisas litteratursider, katten hennes dør, moren blir syk, begge hennes voksne barn trøbler på kjærlighetsfronten- og hvis dette høres ut som en overdose av dårlig karma, så kan det kanskje være rett, men etter å ha lest boka sitter man heldigvis ikke igjen med det inntrykket!

Når tilværelsen smuldrer opp rundt Rose, går hun først rett i kjelleren, hun får ikke i seg mat, kommer seg knapt nok ut av senga, lar både hus, hage -OG seg selv forfalle, men så; etterhvert blir hun røsket tak i, og tvinges til å forholde seg til virkeligheten igjen. Hun får etterhvert noen jobboppdrag, begynner å bygge nytt sosialt nettverk, tar vare på restene av familien og det viser seg at erfaringer hun gjorde tidlig i livet, hjelper henne på veien mot et nytt, og forhåpentligvis lykkeligere liv.

Ut fra tittelen og baksideteksten hadde jeg kanskje forventa meg en litt humoristisk she-devil-roman, i stedet fikk jeg en stillferdig historie der temaene slett ikke er hevn eller skadefryd, men tvert i mot at hver og en må hente styrke i seg selv, og finne sine egne svar og løsninger når livet butter, rakner eller bare blir en eviglang motbakke.

Jeg har tidligere nevnt at jeg kan bli helt satt ut av dårlig språk, slurvete oversettelser og sånn smågruff. I denne boka var det fint lite å sette fingeren på i så måte! Oversetteren har helt tydlig hatt et bevisst forhold til å variere ordvalgene, og uten at det har blitt for framtredende eller oppkonstruert, har spesielle ord og uttrykk hevet leseopplevelsen noen gode hakk opp fra det som kunne vært en helt ordinær bad-boy-sad-girl-happy-ending-love-story!

En smakebit fra boka finner du forresten her!

7 kommentarer:

  1. Når jeg leser hvilke inntrykk du sitter igjen med etter å ha lest denne boken så gleder jeg meg enda mer til å lese denne. Håper jeg får den tilsendt snart... Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jeg tenkte ikke på det før nå, men hvis du eller noen andre har lyst til å overta den, er det bare å rope ut, enten i kommentarfeltet, eller på e-post beritblie(krøll-a)gmail.com! Først til mølla ;o)

      Slett
    2. Ja det vil jeg gjerne, sendte deg akkurat en mail :)

      Slett
    3. Da er det jo greit, da! Bok kommer i posten ;o)

      Slett
  2. Så bra at boken viste seg å være annerledes enn hva omslaget skulle tilsi! At det er en stillferdig historie som har fokus på at man må hente styrke i seg selv frister til lesing.

    Har du forresten kommet i gang med "Honningkrukken"? Selv er jeg ferdig og tenker å skrive om den 15. november.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir nok innlegg om Honningkrukken 15 eller 16 november- Beathe (-s bokhylle) er også med ;o)

      Slett
    2. Så bra! Gleder meg til å lese hva dere synes!

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺