onsdag 24. april 2013

Av kvinner, om kvinner- anbefalt for menn

Karen er den kreative dama bak bloggen Forfatterfruen. I det hodet tror jeg tanker og idéer farer rundt, at- og-fram som løpske tennisballer! Det siste er at hun vil lage ei liste over bøker skrevet av kvinner, om kvinner og som menn bør lese. Det er vel ofte sånn at kvinner like gjerne leser forfattere av begge kjønn, mens menn helst holder seg til mannlige forfattere.
Nå er det slik at mannen her i huset stort sett leser aviser, og ett og anna blad a´la Villmarksliv, men gudene skal vite at jeg har prøvd å få ham til å lese andre ting også. Jeg trur jeg har ham på gli nå- men Vedboka til Lars Mytting... Jaja... Det er jo en begynnelse, og kanskje kan han trenes opp til mere lesing, slik at knærne svikter og orienteringsevnen skranter, så kan han finne glede i å lese skikkelig litteratur når han sitter på gamlehjemmet..?
Her er tre bøker som oppfyller kriteriene av og om kvinner, i tillegg til at de bør appelere til menn, og kanskje gjøre dem litt klokere mer forståelsesfulle:
Oooopsss... feil bilde, men det gjør ingenting;
det kan bidra til å vekke interessen hos menn ;o)
I en annen verden av Grace McCleen: Om Judith som vokser opp alene med faren, og med Jehovas vitner som eneste nettverk. Judith bygger og drømmer seg bort i Prydelsens land, og etterhvert får hun (kanskje?) det hun skaper der til å bli virkelig. En fantastisk nydelig oppvekstroman om ensomhet, lengsel og savn, men også om tvil, tro og håp - og om å lære seg å ta igjen.

Nåde av Linn Ullmann: Johan blir alvorlig syk og inngår en avtale med kona Mai; den dagen livet blir uverdig eller uutholdelig skal hun hjelpe ham å slippe. Når dette stadiet nærmer seg, møter begge naturlig nok sider ved seg selv (og den andre) som de ikke visste om på forhånd. En uvanlig kjærlighetsroman om den vanskelige kunsten å leve til man dør, og om å legge livet sitt i andres hender. Om den dypeste sannhet, om skjebnesvangre løgner og små, umerkelige svik.

Venstre hånd over høyre skulder av Selma Lønning Aarø: En mann står på fortauet og kysser en kvinne- plutselig river han seg løs, løper ut i veien, blir påkjørt- og dør. Hendelsen fører til mange spørsmål: Hvorfor løp han? Hvem var han? Var det egentlig noen som kjente ham? En elegant og finurlig oppbygd historie, hvor bakgrunnen for hendelsen gradvis avdekkes. Det er flere kvinnestemmer som forteller hva de har sett, hva de vet- og hva de tror de vet, så blir det opp til leseren å pusle sammen et helt bilde av mannen.

Når jeg har skrevet disse korte presentasjonene, slår det meg at de store fellesnevnerene kanskje er SAMSPILL, FORTIELSER og KOMMUNIKASJON. Ganske viktige elemeter i forholdet mellom menn og kvinner, skulle jeg mene.

Besøk Forfatterfruen, for flere gode lesetips- de fungerer for damene også, hvis noen skulle være i tvil ;o)

6 kommentarer:

  1. Takk for skikkelige fine ord, Berit! Og ikke minst for de flotte og velpassende bidragene - de er lagt til lista allerede:)

    SvarSlett
  2. Flott innlegg,Berit!! Har to av disse bøkene blant annet Venstre hånd over høyre skulder,den er jeg veldig spent på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Venstre hånd... er av de bøkene jeg har tenkt jeg burde lese en gang til, så den anbefaler jeg varmt! Intelligent bok!!

      Slett
  3. Supert innlegg og liste! Ingen av dem har jeg lest, så nå har jeg tre nye bøker til leselisten - det liker jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. -Og jeg liker at andre får nye boktips når de er innom ☺

      Slett
  4. Kanskje jeg skal lese den "Venstre hånd..." om igjen også :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺