lørdag 30. juni 2012

Den uendelige historien

Michael Ende

Oversatt av Erik Krogstad,
Lest av Svein Tindberg og Svein Sturla Hungnes
Nrk (Tid for bok) 1983/ Lydbokforlaget 2006
Spilletid: 8 timer, 45 minutter.


Dette er en av de lydbøkene som jeg har lånt fordi det var den eneste av de ledige på biblioteket som fristet litt denne gangen. Utvalget er ikke så stort, og det er tydlig mange om beinet...

Jeg har meldt meg på samlesing av norsk fantasy, og det fikk meg til å tenke på hva jeg hittil har lest fra denne sjangeren- og det er ikke mye! Det dreier seg om Ringenes herre, Den uendlige historie og Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio; ingen av dem tilhører dette århundret...

Jeg gikk fortsatt på barneskola da jeg var helfrelst Fantasia-fan, og var skeptisk til om fortellinga fortsatt ville holde vann, og det gjorde den heldigvis- det er litt med hjertet i halsen man henter gamle minner og helter fram i lyset etter så lang tid: man blir så lett skuffet over det man får sjå...
Jeg vil tru at de fleste husker Den uendelige historien, enten fra Tid for bok på nrk, har lest den selv, eller har sett filmen. Jeg har gjort alt, og nå har jeg altså hørt nrk-versjonen enda engang :o) Ble (naturligvis) ikke like fjetret nå, men det var artig å høre den igjen, jeg skjønner så veldig godt hva det var som gjorde meg til blodfan for sånn cirka femogtjue år sida...
Boka holdt til en tur-retur Otta, ett par strikkesokker og kanting av et lappeteppe; slettes ikke dårlig bare dét!

Ingen ordentlig bokanmeldelse, dette- er mer i lesehummør enn skrivehummør, så det blir mest for mimringa sin skyld. Er det flere som blir nostalgiske, kan de sjå filmen- og høre film-tracket her:


Snurr film ;o)

6 kommentarer:

  1. Åh, jeg syns at Den uendelige historien er vakker, og har lest boka flere ganger :)

    SvarSlett
  2. Jeg har bare sett filmen. Tror nok jeg må få lest boka også. Og, tusen takk for det søte bokmerket. Det var så nydelig. Har du laget det? D

    SvarSlett
  3. Denne boken har jeg ikke lest,og jeg fikk litt lyst å lese den:) Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  4. Har heller ikke lest boken, men sett filmen - mange fornøyde ganger ; ) Historien er utrolig fin, og en for min del så absolutt klar åpner for interessen for fantasy sjangeren : )

    Mio, min mio, Brødrene Løvhjerte = fantastiske!!! Hurra for Astrid Lindgren!

    Ha en fin mandag og ny uke og takk for flotte nostalgiske smakebiter : )

    SvarSlett
  5. Det er en av de bøkene jeg lånte oftest tror jeg :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺