fredag 24. februar 2012

Mitt liv som pingvin

Eller Om oarternas uppkomst
Katarina Mazetti
Alfabeta Bokførlag AB, 2009
224 sider.

Tidligere har jeg lest 'Grabben i graven bedvid' av samme forfatter, den historien likte jeg også godt, selv om jeg ikke kan gi noe referat av den nå, lenge etterpå. Noe med bygd vs. by og kjæresteri..?
Denne boka har jeg utrolig nok ikke funnet på norsk, og om det kan jeg ikke tro annet enn at jeg må være usedvanlig dårlig til å søke... Hvis det virkelig er tilfelle at den ikke er oversatt: Hallo, alle norske forlag: våkn opp!! Dette er et hint og ei gave til dere!

Vi blir altså med en mildt sagt broket forsamling på cruise til Antarktis. Wilma er en av hovedpersonene, ei passe klossete guttejente som alle tycker godt om. Thomas er en av de andre, han har tenkt å ta livet av seg der nede i Antarktis. Også er det Alba, pensjonist og globetrotter med massevis av livskunnskap, et stort hjerte og evnen til å se framover heller enn å dvele ved fortida. Samt en haug med mer eller mindre dedikerte fugletittere.
Bank i bordet! Jeg har neppe lest en morsommere reiseskildring enn denne! I tillegg til spillet som utvikler seg mellom passasjerene, reiselederne og besetningen, får man naturskildringer som gjør at man nesten begynner å tenke seriøst på hvordan man skal få det til, med billetter og forsikringer og klimakvoter og hundepass og hvem kan vanne blomster og ta inn post og i det hele tatt..!

En klar favoritt! Mitt eksemplar lånes kun ut til høyt betrodde- og mot depositum ;o)

En litt overraskende ting, er at jeg hadde trodd det skulle bli tyngre å lese på svensk- jeg er jo en uforbederlig sakteleser i utgangspunktet, men neida! Det var en sann fryd; morsomme svenske ord og uttrykk som jeg aldri ville "lært" hvis jeg ikke hadde lest denne på originalspråket -Også tror jeg kanskje svensker er et mer fornøyelig selskap å dra ned til Antarktis sammen med enn nordmenn ville vært; det er altfor mange norske oppdagere og eventyrere å gå i fotsporene til, og enkelte ville kanskje bli litt for opptatt av akkurat det?

1 kommentar:

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺