søndag 26. februar 2012

En stjerne i natten




Marian Keyes
Cappelen Damm 2011
607 sider.

"Star Street 66 i Dublin er ikke som andre boligblokker. En usynlig kraft våker over menneskene som bor i de ulike leilighetene, men ingen er klar over det... Ennå. Det skal ta nøyaktig 61 dager før den frammede røper sine egentlige hensikter- og viser sitt sanne ansikt. Men EN ting er sikkert: Når nedtellingen settes i gang på dag 61, er det ingen vei tilbake..."

Slik begynner forlaget sin presentasjon av boka, som man vel må kunne si har fått litt banda kritikker- selv om de fleste jeg har lest vel har vært mest positive.
Man følger altså beboerne i denne blokka og menneskene de omgås. Ved første øyekast kan de virke helt alminnelig vellykkede, men litt etter litt blir det klart at de har litt og hvert å bale med alle sammen. Om nøyaktig to måneder vil altså ETT ELLER ANNA (viktig?) KOMME TIL Å SKJE- men hva?? Hvilken kraft er det snakk om?
Først trakk jeg litt paralleller til "Dødens uteblivelse" av Jose Saramago og tenkte det var Døden som lå på lur, men jeg fikk det liksom ikke helt til å stemme; dette skal jo tross alt være en feel-good-roman... Senere var jeg innom både Kjærligheten, Sannheten og Forandringen- og jeg skal ikke avsløre om jeg var på rett spor, og i så fall hvem av disse det er som til slutt trer fram fra skyggene...
Det gikk litt tregt i begynnelsen, litt for mange personer, tidsepoker, steder og relasjoner å holde styr på. Når man først får grep om hovedpersonene, glir det lett og slutten er riktig så overraskende og finurlig!
Dette er første boka jeg leser av denne forfatteren, men hun har skrevet flere i samme gate, og jeg kommer nok til å plukke med meg flere når det passer seg slik.
Anbefales hvis du er litt tålmodig, liker feel-good-bøker og fryder deg når forfatteren overrasker deg med fiffige vendinger under veis!

1 kommentar:

  1. Takk for fin omtale:) Tror jeg må få lest den her en dag:)Opp på den lange lista:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺