tirsdag 27. desember 2011

Napoli- jeg har gjort om returbilletten...

Camorraland
Mariangela Cacace





Cappelen Damm 2011
Lest til side 165 av211


Fra vaskesedelen bak på boka:
Camorra er Italias største mafiaorganisasjon og har i flere hundre år kontrollert Napoli og andre byer i Italia. Camorraland gir et skremmende bile av et system som infiltrerer alt og alle i samfunnet- fra hverdagslige hendelser til verdensomspennende forretninger, fra gateplan til politikere, og fra Napoli til Norge.
Boken bygger på et omfattende og modig arbeid. Her møter vi blant andre camorrister, drapstruete journalister, politimenn og korrupte politikere.

Ååhhh.... Jeg har virkelig prøvd... Tenkte at dette kom til å bli spennende og interessant; alle har jo hørt om den italienseke mafiaen, og ikke minst om søppelproblemene i Napoli? Ideen er bra, og forarbeidet er det sikkert ikke noe å si på, men det hjelper så lite da det blir altfor overfladisk. I tillegg blir det for mye oppramsinger og for lite engaserende. Som ikke det er nok, synes jeg ikke dialogene er troverdige, og språket er litt for slurvete. Eksempler:
s. 85: Om faren til ei ungjente som uskyldig ble skutt og drept av camorrister;
Da vi går mot utgangsdøren, fisker han en sigarett fra røykpakka han har i bukselomma. Han nærmest sleper kroppen etter seg for hvert skritt han tar. (Jaha..? sleper kroppen etter seg..?)
s. 93: Jeg er glad for å leve, selv om livet mitt ikke akkurat er slik jeg hadde ønsket det. Men jeg vet at en del av meg er udødelig og vil leve videre i paradiset.
Dette er noe av det siste Annalisa skrev i dagboken sin før hun ble drept.  (14 år gammel, og skriver i den hemmelige dagboka om å leve videre i paradis, før hun blir et tilfeldig drapsoffer?)
s. 112: Om da de kjørte gjennom et område hvor mafiaen kvitter seg med søppel: Vi svingte bilen i sikksakk mellom askehaugene. Vi spolte oss gjennom dammer med våt væske vi ikke ante hva var eller hvor kom fra. (Kommentar overflødig)

Huff-huff.. dette var en skuffelse, og jeg gir opp resten. Det ligger andre bøker på vent, og livet er ikke langt nok til å rote det bort på bøker som ikke engasjerer.
Likevel: jeg noterer meg for en tur til Napoli, selv om oppoldet ble litt kortere enn planlagt. Napoli er den størse byen i Sør-Italia, hovedstad i provinsen Napoli og regionen Campania. Byen har ca. en million innbyggere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺