søndag 20. februar 2011

New York

Lykkeprosjektet
Gretchen Rubin
Gyldendal Norsk Forlag 2011
319 sider


Forfatteren bor i New York, og de fleste opplevelsene hun forteller om i denne boka skjedde i denne byen- en av verdens største økonomiske og kulturelle knutepunkt. Byen har ca 8,3 millioner innbyggere fordelt på de fem bydelene Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens og Staten Island. Hvert år besøkes byen av ikke mindre enn 40 millioner turister! -Og i den forbindelse skriver Wikipedia faktisk følgende:
" Tradisjonelt sett har  New York vært kjent for jøder og italienere, og disse gruppenes matretter som bagels, ostekaker og pizza har blitt symboler på byen. En av de mest populære ostekakene i USA kommer opprinnelig fra N.Y. og heter (selvfølgelig!?) New York Cheesecake." Og oppskrift på vidunderet finner du her! Legg gjerne igjen en kommentar om du prøver den!

Så var det boka, da, med undertittel: Tolv måneder. Tolv bud. Ett mål. Hvordan finne lykken i hverdagen og få et bedre liv.
Boka har naturligvis blitt sammenlignet med både "Pippi-power" og "Spis, elsk, lev", og alle som innimellom har gråværsdager har vel av og til tenkt "er det her alt?". Spørsmålet er om det finnes noen oppskrift eller snarvei til lykken i hverdagen og et bedre liv? Denne inspirasjonsboka er altså delt inn i tolv kapitler, ett for hver måned, og idéen er at hver måned skal man fokusere på én spesiell ting som (kanskje) vil gjøre de grå dagene til en dans på roser! Jeg leste om boka først i Adresseavisen, og blendet av sammenligninga med Spis, elsk, lev "bare at du slipper all den reisinga", bestilte jeg boka! Nå har jeg lest meg gjennom hele året, og faktisk er det en rekke gode tips her- som ikke nødvendigvis fører deg til lykken, men som kanskje gjør hverdagene litt enklere, og det er slett ikke dumt det heller! Mange av tipsene man får i boka, hadde jeg allerede gjennomført før jeg leste boka- det er jo ingen hemmelighet at jeg har hatt en.. la oss kalle det en gjennomgang av livet mitt det siste året. Andre tips har jeg tatt til meg og kommer til å ha i bakhodet.
Jeg har tidligere nevnt at jeg irriterer meg over dårlig språk og hastverkspregede oversettelser, og ettersom jeg repeterer dett, skønner nok de fleste at dette finns i rikt mon her. Språket er flatt og uten variasjoner, men boka er lettlest og jeg tror faktisk at de fleste som ser at de har litt å gå på når det gjelder hverdagen, vil finne tips og triks som gjør at kabalen lettere går opp, da blir kanskje språket underordnet? Dessuten: Å beregne et helt år for å gjennomføre disse endringene, er ikke en hektisk timeplan, for å si det sånn. Boka - og prosjektet kunne med fordel vært kuttet ned. Sett av et halvt år, så tenker jeg mye er gjort. Første måneden bruker du til å lese boka, finne de områdene du vil fokusere på, passe på at du sover nok, også må du rydde, sortere og kaste gammalt skrot, samt legge din egen slagplan!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺