onsdag 5. januar 2011

Australia og England

Kate Morton.
Den glemte hagen (The forgotten garden)
Schibsted Forlag AS, 2009
589 sider.

Dette ble en langtur! Først til Australia, deretter videre til England, der det ble en snartur innom London, mens resten av historien for det meste utspant seg rundt et gods ved kysten av Cornwall, Sør- England.
Australia: 7 686 850 km2. Av en befolkning på over 21 mill. er de fleste av europeisk herkomst. Pga kolloniseringa som startet for fullt i 1787, utgjør den opprinnelige befolkninga, aborginerne, ikke mer enn 1,5% i dag. Landet (som også regnes som et eget kontinent) er kjent for bl.a sau, kenguru, cricket, Ayers Rock, surfing, ac/dc og Kylie Minogue.
Cornwall: Det sør-vestligste hertugdømmet i England. 3563 km2. Ca 514 000 innbyggere. Sida gruvedrift og primærnæringer ikke er spesielt lukrativt, satses det stort på turisme i dette området. I min pure ungdom var jeg på språkreise i Devon, som grenser til Cornwall, og jeg kan skrive under på at det er gørfint der! Blir gjerne med dit hvis anledningen byr seg!

Bokas ingredienser:
  • Mysterium fra fortida. (inkl. sjørøvere og onde mennesker)
  • Familiebånd
  • Kjærlighet
  • Tre paralelle fortellinger som flettes sammen
Boka er skikkelig anmeldt her.

Mi oplevelse av boka: Grei underholdning, med gode skuespillere hadde det helt sikkert blitt en fin tre-episoders tv-serie! Ettersom  jeg har vært i nærheten, ser jeg for meg gamle hus og herregåder, skog, sjø og klipper slik det var i Torquay.. Da jeg var lita hørte jeg bestandig på hørespillet i Lørdagsbarnetimen, og "Tid for bok" etter skoletid. I et av de programmene hørte jeg "Den hemmelighetsfulle hagen" (av Frances Burnett). Det er ikke bare titlene som er like her! Jeg hadde hele tida en følelse av at "Den glemte hagen" var voksen-utgaven av hørespillet.
En anna ting jeg er litt opptatt av når jeg leser, er at språket og eventuelt oversettelsen må være bra. Med det mener jeg for eksempel at dialoger må være overbevisende og troverdig. Ord og uttrykk må brukes og oversettes riktig. Kan hende jeg henger meg opp i detaljer, men når det står et sted i boka at "hun tok et godt tak i håndtaket på tekoppen..."- ja da er jeg ikke helt sikker lenger! (Trykkfeil er jeg mer overbærende med ;))
.
Jeg har tidligere lest "Tilbake til Riverton" som også er skrevet av Kate Morton, og jeg likte faktisk den boka bedre. Kanskje fordi det var den jeg leste først, og fordi de er veldig like i generen?

1 kommentar:

  1. Jeg har begynt på denne og så langt liker jeg den veldig godt. Jeg leser den som e-bok, og det er det første gangen jeg prøver, så det går litt saktere enn det ellers ville ha gjort, tror jeg. Det er ikke helt det samme å lese bok på Mac som på papir!

    Men jeg gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺